lördag 12 juli 2008

Nostalgitripp på cykel

Nu har det gått 2 veckor på min SommarSverigeSemester.
Förutom de stunder och dagar med familjen och utspridda vänner samlade för grillkvällar, medelmåttigt alkoholintag, sköna promenader, shopping och bad så kan jag lugnt konstatera att Malta och min älskade vardag tar upp mestadels av mina tankar.
Jag söker ständigt efter vad som gjorde att jag stod ut och tyckte att saker och livet i allmänhet var helt ok här i det avlånga landet i tonåren och runt 20 -/+
Idag kom jag på det. Mm..nu kommer du som läser det här tycka att jag har världens mest patetiska semester, för att inte tala om världens mest patetiska ungdom.
Jag cyklade! (JA)
Inte bara det att jag inte har cyklat på ca 10 år, jag har inte cyklat här ute på landet på evighets evighet.
Det var sen eftermiddag, solen var faktiskt stekhet, det riktigt glittrade och lyste om allt, vackra ängar och åkrar, skog, bäckar..så Sverige det kan bli.
Vilket i sin tur förde alla tankar tillbaka till när jag var runt 16 och cyklade överallt, som man gör när man bor i en mindre stad. In till stan, till skolan, till någon camping, till kompisar och alla fester. Eftersom det fanns en oerhört stark sommardoft i luften kunde jag inte annat än att tycka att det var ju faktiskt så jäkla roligt! Att cykla. På Malta kan man bara cykla om man är självmordsbenägen eller möjligtvis 3 år och äger en trehjuling.
Nu befann jag mig visserligen på total landsbygd och det kändes lite som att åka tillbaka i tiden (eller så är det bara så på landet) Det finns iaf en mack. Macken fungerar tydligen som ett häng. Nu är jag visserligen inte lika cool som 15 årige Matte (han såg ut att heta så) och hans polare, så jag vågade inte fråga om jag fick hänga med dom på bänken utanför.
Visserligen hade de en hel låda med folköl och massor av varmkorv så jag hade ju en öppningsreplik där..jag menar Vem säger nej till en snygg 28 åring på Kronan cykel, klart dom skulle bjudit på folköl o korv!!
Väl inne på macken hittade jag resten av Mattes polare, bl a en blek kille med bar överkropp, han nära på dreglade varmkorv och stank...folköl. Blonda Bettan stod i kassan och kände att 3 lager eyeliner var nog för en lördagkväll bakom kassan, Ronny&Ragge plockade upp fönsterskrapor från kartonger på lagret bakom kassan och jag betalade mina varor och tänkte igen...fan fan vad jag saknar Malta...
Sen cyklade jag hemåt. Ganska nöjd med cykelturen. Nostalgitrippen :)





1 kommentar:

Milena sa...

heheh jo vilken aterblick jag sjalv fick med detta inlagg... Igenkanningsfaktorn ar hog, aven for mig :)