torsdag 3 juli 2008

Coola kids


'Mamma, vad är det för smak på den tjejens glass? Hon som har en ful tröja'
Tjejen i fråga är ca 8+ och min 4 åring står ungefär 1 centimeter ifrån henne när han högt ropar frågan till mig som sitter på en filt längre bort på stranden.
Gud vad jag önskar att man kunde säga så ibland...'ursäkta skulle jag kunna få en ost&skink baguette, precis en sån som killen med skitfula byxor har'

Så är det inte...
Tyvärr måste man skärpa sig ju äldre man blir. Barn är mycket roligare, ofta säger de saker som man själv vill säga men inte 'ska'. Jag kanske gör fel som uppfostrar min son att vara relativt frispråkig, ibland ska man ju hålla inne med negativa saker.
Men samtidigt, skulle man bli riktigt grinig om någon annan sa samma sak om en själv?
'Daniel, ställ dig i kön...bakom hon med skitigt hår'
Ja ja, som att jag inte vet att jag har skitigt hår just då...
Jag tycker nog att man ska prata lite mer öppet, det blir faktiskt roligare då.
Då menar jag givetvis även positiva saker, bara det att dessa har en mer falsk klang kan tyckas. Just därför bör man blanda in en o annan 'äcklig mössa' 'han som petar näsan' osv för att de positiva ska höras och kännas :) Mmm..vad sägs?




Inga kommentarer: